Toto čtení klidně přeskočte. Je možná zbytečně zdlouhavé a až příliš osobní. Ale mám názor, že pokud se někdo někde nějakému lektorovi svěří do péče, má právo mít možnost vědět o něm trochu více, než je výčet absolvovaných školení. Snažila jsem se popsat cestu, která mě sice klikatě, ale vytrvale vedla k lektorství paměti. Tedy o tom, že mám ráda squash a snowboard, ač na to vůbec nevypadám, samozřejmě nepíši!

Dávám vám tímto možnost v teple a anonymním bezpečí před vaším monitorem rozhodnout se ještě před zkontaktováním, zda bych pro vás byla „ta správná" lektorka.

O mně, aneb 5 setkání, která mě dovedla k profesi trenérky paměti

 

1. setkání s pamětí jsem si uvědomila, když se mi dostal do rukou můj posudek od třídní profesorky na vysokou školu. Stálo tam: Pamatuje si lehce a dlouhodobě. Lehce? Ne, že by mě posudek nepotěšil, ale měla jsem pocit, že mi hlava vědomosti vůbec nebere a okamžitě zapomínám. Z tohoto zážitku a dalších zkušenostech z mé praxe lektorky paměti jsem si záhy vyvodila závěr – Téměř každý si myslí, že je jeho paměť horší, než ji vnímá okolí (samozřejmě tím myslím osoby s nediagnostikovanou mozkovou demencí).

2. setkání bylo smutnější. Kamarádovi před mnoha lety při šnorchlování rozdrtil část lebky lodní šroub. Dlouhé dny v bezvědomí, lékaři mu nedávali velkou šanci na přežití, a když, tak pouze s těžkými trvalými následky. Z kómatu se probral místo top managera tříletý hoch. Neuměl číst, psát, koktal, měl omezené vidění. Před úrazem byl ve skvělé fyzické i psychické kondici. Díky své přítelkyni a skvělým kolegům v zaměstnání byl do dvou let zase ve formě a naplno vykonával svou původní práci. Od té doby vím naprosto jistě, že mozek má schopnost neuvěřitelné regenerace.

Pavlína Boučková

3. setkání V jednom dost exponovaném období mě postihlo několik nepříjemných životních ran téměř současně.  Začala jsem najednou zapomínat, nepamatovala si časové souslednosti. Došlo mi, že paměť je velmi ovlivňována stresem. O to víc mám od té doby ráda dobrou náladu a tvrdě si ji bráním!

4. setkání proběhlo v roce 2007 na semináři Michaely Karsten. Tato světová šampionka v paměťových metodách měla velmi zajímavou přednášku. A na ní jsem si uvědomila, že vlastně neřekla nic nového a drtivou většinu paměťových metod jsem používala jaksi živelně buď já ve škole, se svými dětmi, nebo mí rodiče a má babička v mém dětském věku. Jak? Neomezovali mě v myšlenkách, nesmáli se mi a podporovali mou fantazii. Uvědomila jsem si, že i neškolený člověk hodně o paměťových metodách ví aniž to ví – stačí jen někdy uvědomit si pár věcí. Koupila jsem si její knihu, pak knih více a trénování paměti mě prostě chytlo. Prvními obětmi se staly mé děti. S radostí jsem zjistila, že jim tyto metody ve škole pomáhají a fungují! A že to je činnost, které bych se chtěla opravdu věnovat. V únoru 2010 jsem konečně složila zkoušky u Společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging a stala se certifikovanou trenérkou paměti 1. stupně.

5. setkání mě nasměrovalo již na vážnou dráhu trenérky paměti. Seznámila jsem se s René Müllerem. Člověk, který je prototyp génia na poli paměťových metod, běžný praktický život malinko pokulhává – René promiň :-). Přes 15 let hloubá nad paměťovými metodami v srdci svého nenápadného domku v Brně a dosahuje skvělých výsledků. Zasvětil mě do metody ZIP a naše spolupráce se rozšířila. Stali jsme se zakládajícími členy společnosti Memory21. René je důkaz toho, že všichni největší machři v oboru nemusí být mediálními hvězdami.

Nyní se snažím své zkušenosti předávat dále formou přednášek, seminářů, pravidelných kurzů či publikační činnosti. Mým hlavním pražským stánkem se stala společnost Point 50+, kde vedu trénink paměti pro seniory. Po prvním běhu nám začala být učebna malá, takže nyní máme kurzy dva. Nejraději ale poskytuji soukromé konzultace – hlavně studentům – ty mi dávají možnost více proniknout do myšlení klienta a tím mu pomoci využít paměťové metody více na míru.

Můj syn mi jednou řekl: „Maminko, ty podvádíš, nic nového neučíš“, opravdu vlastně nic nového neučím. Já totiž vlastně vůbec neučím. Jen s pomocí klienta vymýšlím, jak na ty informace, aby mu v hlavě zůstaly. A aby uměl sám metody v dalším životě používat. A lidé přijdou, nepamatují si. Odejdou – a pamatují si.

A o tom trénování paměti podle mne je!

 

Absolvované semináře, školení a jiné akce:

Trenér paměti druhého stupně (ČSTPMJ) 2014

Trénování paměti a děti (ČSTPMJ) 2014

Metoda Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina III. (COGITO) 2014, MŠMT, j.č. 38 260/2012-201-669

Metoda Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina II. (COGITO) 2014, MŠMT j.č. 38 260/2012-201-669

Akreditovaný kurz Lektor (Bravona) 2014, č.j. 24 349/11-24/735 

Metoda Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina I. (COGITO) 2014, MŠMT j.č. 38 260/2012-201-669

Kreativita v práci trenéra paměti (ČSTPMJ) 2013

Jak se efektivně učit cizí jazyk (ČSTPMJ) 2013

Rétorika, prezentace, argumentace nejen pro studenty (ČSTPMJ) 2013

Mnemotechniky – dokonalá kompenzace nedokonalé mysli (ČSTPMJ) 25. 11. 2012

Trénování paměti a děti (ČSTPMJ) 24. 11. 2012

Aktivní stárnutí (ČSTPMJ) 19. 6. 2012

Fórum – Evropský rok aktivního stárnutí a mezigenerační politiky 12. – 13. 06. 2012

Myšlenkové mapy (Libor Činka) 31. 03. 2012

Zdravé stárnutí versus demence (Elkhonon Goldberg) 30. 3. 2012

Naučte se učit (Libor Činka) 27. 03. 2010

Trenér paměti prvního stupně 13. 02. 2010 (ČSTPMJ)

Úspěšná paměť (Michaela Karsten) 25. 11. 2007